داستان زندگی

علی محمدی

داستان زندگی

علی محمدی

شفای کودک درون را جدی بگیرید و آن را دنبال کنید!

 مقاله میهمان: 

اصطلاح کودک درون عمدتا برمی گردد به نظریه اریک برن که به «من کودک»، «من بالغ» و «من والد» اشاره دارد. از نظر برن، کودک، شاهزاده به دنیا می آید؛ والدین اگر چه او را می بوسند، ولی با گفتار و رفتارشان، او را به قورباغه تبدیل می کنند. منظور اریک برن این است که طبیعت انسان، به هنگام تولد خوب است و این جامعه است که این طبیعت سالم را، آلوده می کند.

همه انسان ها در همه سنین، دارای کودک درون هستند، اما برخی از کودکِ درونِ سالم و شاد و برخی از کودکِ درونِ بیمار و آسیب دیده ای، برخوردار هستند. تجربیاتِ تلخِ دوران کودکی، مثل انضباط های سخت والدین، سوء استفاده به انحاء مختلف از کودک، دریافت تنبیه های شدید از والدین یا دیگر اعضای خانواده، درگیری های شدید بین والدین و یا جدایی آنها، تبعیض و تمسخر کودک، مقایسه کردن های گوناگون بین فرزندان، زندگی با والدین بیمار به لحاظ روانی و حتی جسمانی و زندگی با نا مادری یا ناپدری و تجربیات ناخوشایند دیگر در دوران کودکی، مثل زندگی در فقر و انواع تحقیر شدن ها، اثرات روانی مخرب و پایداری بر کودک درون دارد که به جز درمان های روانی، هیچ گاه درمان نخواهد شد.

کودک درون آن بخش از روان ماست که می خواهد شاد باشد و از زندگی کردن لذت ببرد .او بازیگوش و فعال است به این شرط که تجربیات نامبرده بالا با عث پنهان شدن او نشده باشد.

کودکِ درون، همان خود عاطفی ماست ،بخشی که غم و شادی را حس می کند. کودکِ درون، همان است که به ما حس شهودی می دهد. کودک ِرون، خود انگیخته و فی البداهه است و در لحظه حال، زندگی می کند . اما جامعه و تربیت ناصحیح و حوادث تلخ نامبرده در بالا، موجب پنهان شدن او می شود.  به این دلیل، ما دارای یک خود دیگری می شویم که خود واقعی ما نیست؛ بلکه یک خودِ کاذب است و دائما ما را رنج می دهد و دوست داریم از آن فرار کنیم. افراد روان نژند مثل افراد افسرده، مضطرب و نگران و افراد دارای عزت نفس پایین و ... از کودکِ درون له شده ای، برخوردار هستند و بدون شفای کودکِ درون راه به جایی نخواهند برد. با شفای کودکِ درون، دوباره به خودِ واقعی تان بر خواهید گشت و همانی می شوید که طبیعت شما، آن را می خواست.تجربیات روان درمانی، نشان داده است که اهمیت این دوره های درمانی، کمتر از سایر درمان های روان شناختی نیست و حتی برای افراد خاصی که تجربیات بالا را داشته اند، به مراتب بیشتر و حتی ضروری تر  است 

با توجه به تجربه های روان درمانی و مشاوره، به جرات می توان گفت که اکثر قریب به اتفاق ناراحتی های روانی در بخش نوروز (مثل افسردگی،اضطراب،وسواس، انواع ترس ها و... که بیمار از وجود آن آگاهی داشته و در صدد درمان آن بر می آید) و نیز در بخش کژکاری های روانی و شخصیتی، مثل انواع اختلالات شخصیت و ضعف در اعتماد به نفس و عزت نفس یا حرمت ذات، ریشه در تجربیات دوران کودکی و زندگی در یک خانواده ناشاد، با جو بیمارگونه دارد.

زخم های برجا مانده در این دوران، خود به خود ترمیم نمی شود و گذشت زمان، باعث بهبودی آن نخواهد شد. روان درمانی شفای کودک درون، برای درمان این زخمها است و دارای ویژگی های روان درمانی خاص خودش است و به صورت فردی و گروهی قابل اجراست. (دکتر جعفر دارابی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.