داستان زندگی

علی محمدی

داستان زندگی

علی محمدی

درس نود و نهم: تغذیه مناسب، خواب کافی و نفس های کامل و عمیق داشته باشید!

 گفته شد که برای سلامت زیستن، باید شش امر (یعنی 1. تغذیه=آب و غذا ،2. خواب و بیداری ،3. تنفس= اصلاح هوا و اکسیژن رسانی ، 4. حرکت و سکون ،  5. احتباس و استفراغ ، 6.اعراض نفسانی ) را در نظر داشت؛ که سه مورد آن در این درس ارایه می گردد:

1. تغذیه: در درجه نخست، باید در دوران های مختلف، تغذیه ای مناسب با سن و سال و با در نظر گرفتن نیاز بدن،  برنامه ای مناسب داشت.  اصول کلی تغذیه صحیح عبارتند از:

الف. از غذاهای طبیعی که هدیه خداوند و فرآوری نظام آفرینش برای انسان است و زنده و زندگی ساز است استفاده فرمایید و از فیت فودها، غذاهای فرآوری و بسته بندی شده تا حد ممکن بپرهیزید. ب. برابر آخرین پژوهش ها، پیشنهاد می شود 60% میوه و سبزی جات خام، 20% دانه جات، حبوبات و آجیل و تنها 20%  از مواد پروتئینی و نشاسته ای همانند گوشت و.... و مواد لبنی   استفاده شود. ج. از درهم خوری، پر خوری و بد خوری خود داری شود. سعی کنید بیش از یک نوع غذا تناول نکنید!  بهتر است ابتدا میوه و سالاد میل کنید , سپس از غذای موجود در سفره استفاده نمائید. در سالاد خود بهتر است مقداری از جوانه ها مانند جوانه گندم و جوانه ماش استفاده کنید و به جای سس، حتما از لیموترش  و روغن زیتون تازه استفاده کنید.د. همراه غذا، آب و یا مایعات دیگر میل نکنید و همیشه نیم ساعت قبل و یا دو ونیم ساعت بعد از غذا، آب میل فرمائید. ه. سعی کنید همیشه در نهایت راحتی و شادابی غذا میل کنید؛, زیرا خوردن غذا با ناراحتی مثل غذاهایی که دوست ندارید،کسالت و بیماری و در نهایت مسمومیت های غذایی را به دنبال خواهد داشت  و. شبها شام قبل از ساعت نه صرف شود.

ز. از غذاها و نوشیدنی های زیر که زمینه ساز بیماری و احتمالا هم اکنون نیز زیان بخش هستند، خودداری فرمایید؛ 1.قند و شکر و هر چیزی که با قند و شکر تهیه می شود مثل انواع شیرینی قنادی ها، همچنین تنقلات مصنوعی همانند شکلات، بستنی آدامس، بیسکوئیت پفک، چیپس و ...... 2. شوری و ترشی زیاد؛ نمک زیاد، خیار و ماهی شور، ترشیجات، , سس، رب، سرکه و  ادویهجات زیاد 3. روغن نباتی جامد و مایع، سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و پرحجم، 4. مشروبات الکلی، نوشابه، آب میوه های بسته بندی شده، انواع کمپوت ها، دوغ های گازدار، آب یخ و خوردن مایعات همراه غذا، 5. فست فودها و غذاهای ساندویچی، سوسیس , کالباس و کنسرو و ... 6. گوشت زیاد، گوشت گاو و گوساله, دل , قلوه و جگر و سیرابی 7. مواد نشاسته ای همانند برنج سفید سیب زمینی ماکارونی و لازانیا، آش رشته و.... 8. غذای فریز شده، غذای زودپز شده و غذای مانده و بیات، غذای پخته شده با مایکروفر و.... 9. استفاده زیاد از  چای، قهوه، نسکافه، ماست و لبنیات، مرغ و تخم مرغ ماشینی  10. استفاده از دخانیات.

به جای غذاها و نوشیدنی های بالا،  استفاده از سبزیجات، میوه جات، آجیل طبیعی بو داده نشده، تخمه خام و دانه جات، جایگزین گردد,آ . ح داب غذا خوردن را رعایت کنید: 1- همیشه با نام خدا و ذکر بسم الله الرحمن غذا خوردن را آغاز کنید و بعد از اتمام غذا سه بار الحمدالله رب العالمین به جا آورید. قبل یا بعد از غذا دعای سره سفره را فراموش نکنید:  اللهم الرزقنا رزقا حلالا واسعا واجعلنا من الشاکرین خدایا به ما روزی حلال و فراوان بده و ما را از شکر گذاران قرار بده! -۲ تا می توانید بر سر سفره غذا بنشینید و در خوردن غذا عجله نفرمائید؛, زیرا تا زمانی که برسر سفره غذا نشسته اید، مهمان خداوند متعال هستید و جزو عمر شریف تان حساب نمی شود.هر لقمه غذا را کوچک بردارید  و آن را خوب یعنی بیش از ۴۰ بار بجوید. ۳ - هنگام صرف غذا سعی کنید فقط به غذا توجه نمائید و از خوردن آن لذت ببرید. از نگاه کردن به تلویزیون و یا گوش دادن به رادیو در هنگام صرف غذا خودداری کنید  -4همیشه قبل از سیر شدن دست از غذا بردارید.

2. خواب:  خواب نیز باید در اول شب آغاز و مدتش برای ما بزرگسالان، بین هفت تا هشت ساعت و در محیط کاملا تاریک است. خواب باید با استراحت کامل جسم و نفس و ذهن  همراه باشد.

از بیدار ماندن تا دیروقت و شب زنده داری ها وهمچنین   از خواب بعداز نماز صبح، پرهیز کنید، چون شب زنده داری، سودا زا است و خواب بعداز نماز صبحگاهی، نیز  اسیدی خون و بلغم را  افزایش می دهد.

3. تنفس: از آنجا که تنفس کامل، عامل رساندن اکسیژن بیشتر و تامین سلامتی بدن است، باید در طول شبانه روز، ما در چندین نوبت، در هر نوبت حداقل پنج تا ده بار در هوای سالم، نفس عمیق بکشیم و در حالت ریلکس کامل قرار گیریم.

روش تنفس طبی صحیح، آن است که در حالت نیمه دراز کشیده، نفس کاملا عمیق بکشید و سینه های خود را از هوای تمیز پر نمایید. به مدت ۵ ثانیه، نفس خود را حبس نموده و سپس آرام آرام طی حدود ده ثانیه نفس را بیرون دهید. حدود یک ثانیه مکث نمایید. سپس ده بار دستور فوق را تکرار نمایید. در نتیجه آرامش و احساس نشاط بر شما چیره خواهد شد. از این دستور در شرایط تنش روزانه چندین بار می توانید بگیرید حتی در حالات معمولی نیز به آرامش شما کمک خواهد نمود. برگرفته از مطالب  دکتر قنبر زاده سایت طب نوین سلامت.

درس نود و هشتم: به طور جدی مراقب سلامتی جسم خود باشید تا در زندگی دچار اختلالهای فراوان دیگر نشوید!

سلام بر کاروانیان خودآگاهی! حالتون چطوره؟

جسم و بدن آدمی، هدیه زیبا و مهم خداوند به انسان و تنها ابزار او برای حیات و زندگی دنیوی است؛ پس باید آن را گرامی داشت، دوست داشت و به عالی ترین وجه از آن مراقبت کرد!  برای مراقبت از سلامتی باید به شش امر توجه و دقت کرد:

1. تغذیه مناسب سن و سال و به اندازه

2. تنفس کامل و عمیق و استفاده از  آب و هوای سالم

3. خواب و استراحت کافی شبانگاهی

4. حرکت و سکون (ورزش)

5. احتباس و استفراغ یا نگهداری مواد لازم  و دفع مواد زائد بدن

6. حالات روانی، هیجانات و عواطف مثبت و منفی

زندگی سالم بدون شناخت و دریافت اطلاعات  لازم در این موارد شش گانه ممکن نیست! بدین رو نکات اصلی در زمینه های فوق،  در در درسهای آینده تقدیم می شود.  انشاالله. همواره بسلامت باشید.