داستان زندگی

علی محمدی

داستان زندگی

علی محمدی

درس صدم: با ورزش، تنظیم جذب و دفع بدن و مدیریت هیجانات، سلامتی خود را تضمین کنید!

گفته شد که برای سلامت زیستن، باید شش امر (یعنی 1. تغذیه= غذا و آب ،2. خواب و بیداری ،3. تنفس= بهبود هوا و اکسیژن رسانی به بدن، 4. تنظیم حرکت و سکون ،  5. تنظیم جذب و دفع ، 6. مدیریت هیجانات یا اعراض نفسانی ) را در نظر داشت؛ در درس گذشته از سه مورد آن سخن گفتیم. اینک  سه مورد آخر آن در این درس،  ارایه می گردد:

4. تنظیم حرکت و سکون: در دوران کنونی که زندگی ماشینی از تحرک ما انسانها کاسته است، برای حفظ  سلامتی  انجام بیست دقیقه ورزش، در هر شبانه روز، ضروری و  لازم است.  البته ورزش و به ویژه پیاده روی در حدّی که رنگ و روی انسان، سرخ شود و عرق او در بیاید، کفایت می کند؛  ورزش های سنگین و حرفه ای، برای سلامتی انسان، مفید نیسند. چه خوب است همواره ورزش و نرمش صبحگاهی ، راه پیمایی و در صورت امکان کوه پیمایی را در برنامه آخر هفته خود داشته باشید.

5. تنظیم جذب و دفع یا احتباس و استفراغ: تنظیم جذب و دفع یکی از مهم ترین اصول شش گانه ضروری است که بدون تنظیم آن سلامتی تداوم نخواهد یافت و هیج بیماری قابل درمان نخواهد بود و بی جهت نیست که در طب سنتی از یبوست، به عنوان (مادر همه بیماری ها)  یاد شده است.بدون تنظیم یبوست، بیماری ها، غیر قابل درمان می باشد. انسان سالم، به تعداد هر وعده غذا،  یک بار دفع  یعنی روزی  سه بار اجابت مزاج و حداقل در شبانه روز، یک بار توالت بزرگ دارد،استفراغ در طب سنتی از ریشه فراغت یافتن  به معنی آزاد و رها شدن بدن از مواد زائد، نامتعادل و غیرطبیعی می باشد؛ به عبارت دیگر، استفراغ یعنی زدودن سموم و مواد زایدی که در هر یک از مراحل هضم و متابولیسم مواد غذایی ایجاد می شود. اگر فردی غذا به اندازه کافی بخورد، ولی دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق کافی نداشته باشد دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد؛ همچنین اگر فردی غذای کافی بخورد ولی بیش از اندازه، دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق داشته باشد و به عبارت دیگر استفراغ بیش از اندازه داشته باشد نیز دچار مشکل می شود. اگر دقت کنید اکثر بیماران، یبوست دارند. بدین رو است که تنظیم یبوست حتی در بهبود بیمارانی که دچار نارسایی کلیه  هستند، نیزموثر است. انتخاب 60  درصد غذا از میوه و سبزیجات و کاستن از خوردن گوشت و مصرف تنقلات مصنوعی و چای و قهوه و قند و شکر، یبوست را معالجه می کند.

6. مدیریت هیجان ها یا تنظیم اعراض نفسانی : حالات روحی و روانی مانند خشم، نگرانی، غم، خجالت و ترس نیز مانند بقیه اعمال طبیعی بدن، جزء اعمال طبیعی بدن می باشند و مدیریت این هیجانات، موجب تعادل در مزاج اصلی انسان می گردد و سلامتی و سعادت بشر را به ارمغان می آورد. افزایش و کاهش این حالات که مستقیم و غیرمستقیم روی متابولیسم، گردش خون، تنفس، ترشحات دستگاه گوارش و غدد داخلی و عضلات تاثیر دارند، می توانند معضلات و مشکلات پیچیده جسمی و روانی را برای انسان به وجود بیاورند. بنابر این نباید از بروز طبیعی و منطقی این حالات روانی جلوگیری و با آنها مقابله نمود بلکه بای مدیریت شده، از  افراط و تفریط در این حالات روانی، جلوگیری کرد.
بدینسان حتما از استرس ، تنش زیاد و حرص و جوش خوردن  خوداری نمائید ، چون در این مواقع ترشح هورمون های استرس مثل گلوکاگون ، اپی نفرین و نوراپی نفرین ، کورتیزول و هورمون رشد، آثار منفی بسیاری، در بدن شما بر جای می گذارند.
   تاثیر اعراض نفسانی همانند خشم ، شادی و لذت ، امید ، عشق و فراغ ،غم ، ترس ، خجالت ،دلواپس بودن در  کارهای مهم. : اعرض نفسانی موجب تغییر مزاج اخلاط و در نتیجه تغییر مزاج اندام ها  و نفس و در نتیجه تغییر افعال در بدن می شود. تاثیر اعراض نفسانی در بدن، قوی تر از اثر غذا و نوشیدنی، خواب و بیداری و حرکت و سکون است  و موجب تغییر سریع در مزاج انسان می شود. از آنجا که  به هنگام عصبانیت، ترس و دیگر حالات روانی که  می تواند تنفس را تحت تأثیر قرار دهد، در این حالات، تنفس صحیح می تواند بسیاری از تنش ها و اضطراب ها و علائم آن مانند سردرد، بی حوصلگی و خستگی را از انسان دور نماید. برای حل و فصل و مدیریت هیجانات، نیار به آموزش دیدن، کسب مهارت و دریافت مشاوره از کارشناسان است. موفق و بسلامت باشید.برگرفته از مطالب  دکتر قنبر زاده سایت طب نوین سلامت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.